Stap 4: de Sint Maartentoren

De toren van de derde kerk van Comblain

In feite is het de hoofdtoren van het oude versterkte huis of kasteel van Comblen dat deel uitmaakte van het vorstendom Stavelot-Malmedy door het graafschap Logne onder leiding van de familie LAMARCK.

• Gebouwd in lokaal zandsteenpuin, werd de toren in het midden van de 19e eeuw herbouwd door priester Bodson, om de donjon te herinneren van het eerste fort dat aan het begin van de 13e eeuw werd gebouwd, een periode waarin Comblain zich aan de rand van verschillende strijdende gebieden, het graafschap Limburg en het prinsdom Luik.
  • De verdedigingstoren werd aan het einde van de 13e eeuw vervangen door een kerk, toen de rust hersteld was. De grensmuur werd ook herbouwd rond dezelfde tijd.

Aan de voet van deze toren werd een schat ontdekt in de Merovingische graven.

Het is verschillende keren volledig gerestaureerd, met name door de priester Bodson, en wordt nu gebruikt als tentoonstellingsruimte.

Ontdek de vierde schatsleutel

Hoeveel treden heeft de trap tot en met de drempel van de 1e verdieping ?

Meer informatie gebruiksaanwijzing...

Op dit schilderij probeerde de kunstenaar de hele heuvel te reproduceren met:

Bovenaan de burcht, aan de achterkant omgeven door een gracht met een brug. Dit is duidelijk fictie. Waarschijnlijk is daar nooit een brug geweest.

Beneden een tweede verdedigingstoren omringd door een paar huizen en die je tegenkomt op de voorlaatste etappe van je reis.

Het is waarschijnlijk een fictie, want we hebben geen spoor van de gracht, met name hoewel de muur van de begraafplaats ongeveer tien meter is teruggeschoven in vergelijking met de oorspronkelijke omheining van het kasteel. Inderdaad, de overblijfselen van de hoektoren bevinden zich niet op de hoek bij de toren, maar eronder.

De schattenjacht gaat door

Ton prochain rendez-vous est le parc St Martin et son musée de sculptures en plein air. Sors du cimetière et emprunte devant toi la magnifique drève jalonnée de sculptures.

Le QR Code est fixé à un arbre à côté d'une des premières sculptures.

Je volgende afspraak is St Martin Park en het openluchtmuseum voor sculpturen. Verlaat de begraafplaats en neem de prachtige oprijlaan vol met sculpturen voor je.

De QR-code is bevestigd aan een boom naast een van de eerste sculpturen.

Lexicon

• Comblen: dit is de oude naam van Comblain in de Romeinse tijd en het betekent "samenvloeiing", die van de Amblève die uitmondt in de Ourthe.
  • Vorstendom Stavelot-Malmedy: Het Vorstendom Stavelot-Malmedy of Abdijvorstendom Stavelot-Malmedy was een kerkelijk vorstendom van het Heilige Roomse Rijk. De soevereiniteit werd uitgeoefend door de benedictijnse prins-abt van de dubbele keizerlijke kloosters van Stavelot en Malmedy, gesticht in 651, een prins die zowel de politieke als de religieuze bevoegdheden van het Prinsdom bezat. Samen met het hertogdom Bouillon en het Prinsdom Luik was het een van de drie gebieden die nooit deel uitmaakten van de Spaanse Nederlanden. In 1795 werd het vorstendom afgeschaft en werd zijn grondgebied geïntegreerd in het departement Ourthe, toen een deel van Frankrijk (Napoleon). Het congres van Wenen in 1815 wees Stavelot toe aan het Verenigd Koninkrijk der Nederlanden en Malmedy werd een deel van het Pruisische district Eupen en Malmedy. Beide maken momenteel deel uit van het Koninkrijk België - respectievelijk sinds de Belgische Revolutie van 1830 en het Verdrag van Versailles van 1919.

• Drève: oprit omzoomd met bomen. Van het Nederlandse rijden, rijden, rijden.

Nieuws van ons RUËF-orgel: werk voltooid en ontvangen sinds 19 mei 2022